czwartek, 26 kwietnia 2012


J 6,44-51

Jezus powiedział do ludu:

„Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli go nie pociągnie Ojciec, który Mnie posłał; Ja zaś wskrzeszę go w dniu ostatecznym. Napisane jest u Proroków: «Oni wszyscy będą uczniami Boga».

Każdy, kto od Ojca usłyszał i nauczył się, przyjdzie do Mnie. Nie znaczy to, aby ktokolwiek widział Ojca; jedynie Ten, który jest od Boga, widział Ojca. Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: Kto we Mnie wierzy, ma życie wieczne.

Jam jest chleb życia. Ojcowie wasi spożywali mannę na pustyni i pomarli. To jest chleb, który z nieba zstępuje: kto go spożywa, nie umrze. Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata”. 
 
"Zresztą Pan Jezus zapewnił nas, że przyjmujemy Jego Ciało i Krew. Czyż powinniśmy wątpić w wiarygodność tego świadectwa ? Jest to wprawdzie rzecz wielka i godna czci, że dla Żydów spadła manna z nieba. Oceń jednak, co jest większe- manna z nieba czy Ciało Chrystusa ? I to Ciało Chrystusa Stwórcy nieba. A zresztą ci, którzy spożywali mannę, umarli, ale kto będzie spożywał Ciało Chrystusa, dostąpi odpuszczenia grzechów "i nie umrze na wieki"(J 11,26). Nie mówisz daremnie "Amen", wyznając już w duchu, że przyjmujesz Ciało Chrystusa. Gdy więc podchodzisz, kapłan mówi do ciebie: "Ciało Chrystusa", a ty odpowiadasz: "Amen", to znaczy: "Zaprawdę". Co język wyznaje, niech serce zachowa ! Pamiętaj jednak, że to sakrament zapowiedziany przez poprzedzającą figurę. A teraz poznaj z kolei wielkosć tego sakramentu. Chrystus powiedział: "Ilekroć będziecie to czynić, tylekroć będziecie sprawować moją pamiątkę, dopóki nie przyjdę po raz wtóry."
Fragment katechezy św. Ambrożego z Mediolanu O SAKRAMENTACH