czwartek, 4 stycznia 2018


Wielokrotnie przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna. (Hbr 1, 1-2a).

Teolog musi być zaintrygowany i podekscytowany wydarzeniem, owym singulare nativitatis Misterium- niepowtarzalną tajemnicą narodzin Bożego Syna. „W Emmanuelu znajdujemy niebo i ziemię, Boga i stworzenie- pisał Odo Casel- Wziął od nas ciało, a dał w zamian swoje Bóstwo w cudownej wymianie.” Jednym z urokliwych przedstawień gotyckiej sztuki jest płaskorzeźba Madonny z Dzieciątkiem w kaplicy św. Pietra dobudowanej do katedry w Chartres. Oglądając tę scenę mimowolnie nasuwa się teologiczny komentarz św. Cyryla z Aleksnadrii: „Cała tajemnica ekonomii polega na wyniszczeniu i poniżeniu Syna Boga.” Płaskorzeźba zachowała się do naszych czasów pod posadzką kościoła. Przedstawia malutkiego Jezusa ciasno owiniętego opaskami i leżącego żłobie służącym do karmienia bydła. Spotykamy jeszcze dziś podobne korytka w kształcie łódki: sypie się w nich jęczmień dla bydła. Maryja okrągłym czułym gestem zdaje się obejmować przestrzeń groty; odpoczywa po rozwiązaniu, a Jej delikatne place rozchylają pieluszkę pod szyją dziecka w taki sposób, jakby chciała sprawdzić, czy się nie spociło, czy równo oddycha i spokojnie śpi. Rzeźba budzi podziw spokojnym rytmem linii- miękkością modelunku, subtelną delikatnością. Fałdy szaty łagodnie spływają na podłogę. Ciekawski osioł wyciąga szyję do żłobu. „Wół rozpoznaje swego pana i osioł żłób swego właściciela” (Iz 1,3), oraz zdanie Habakuka: „W pośrodku dwojga zwierząt oznajmisz się”. Doskonale anonimowy rzemieślnik opowiedział o uniżeniu Chrystusa, który wybrał grotę i koryto na miejsce narodzenia. „Poród między bydlętami, to przemawia do wyobraźni” (J. Gelis). Jest to wyrzeczenie oparte na bezgranicznej miłości do ludzkości. W tym uniżeniu wyraża się największe piękno i pokora. „Ty jeden, o Jezu, wraz z Twoją Matką jesteś piękny w każdy sposób: Albowiem nie ma żadnej skazy w Tobie, mój Panie, niż żadnej wady w Twojej Matce” (św. Efrem Syryjczyk).  Ten obraz to mocne przesłanie dla każdego chrześcijanina: „Pan stał się wszystkim dla ciebie i ty musisz stać się wszystkim dla Pana.”