niedziela, 15 lipca 2018


Ef 1, 3-10

Niech będzie błogosławiony Bóg i Ojciec Pana naszego, Jezusa Chrystusa; On napełnił nas wszelkim błogosławieństwem duchowym na wyżynach niebieskich – w Chrystusie. W Nim bowiem wybrał nas przed założeniem świata, abyśmy byli święci i nieskalani przed Jego obliczem. Z miłości przeznaczył nas dla siebie jako przybranych synów poprzez Jezusa Chrystusa, według postanowienia swej woli, ku chwale majestatu swej łaski, którą obdarzył nas w Umiłowanym.

Apostoł Paweł wprowadza nas w samo centrum chrześcijańskiej soteriologii, jesteśmy wybrani i odkupieni przez Chrystusa. Odkrywamy tym samym całą głębię zstępującej miłości Boga, który w swoim synu Jezusie Chrystusie zgładził grzech świata i dokonał przeobrażenia kosmosu i człowieka. Tak więc Bóg stał się człowiekiem, aby człowiek mógł stać się Bogiem- będą wiele razy powtarzać Ojcowie Kościoła. Niedziela Wielkanocna, „pierwsza niedziela,” jest zarówno symbolem przyszłego zmartwychwstania ciała, które nie będzie już podlegać zepsuciu, jak i obrazem „przyszłego zmartwychwstania przebóstwienia za sprawą łaski” (J. Pelikan). Dar przebóstwienia urzeczywistnił się dzięki aktowi inkarnacji Boga i drodze nowej Paschy, którą podjął w całkowitej wolności i uległości wobec Ojca. W ten sposób w liturgii Kościół proklamuje triumf życia i dokonanego ostatecznie zwycięstwa nad złem: „Ażeby żyć, potrzebowaliśmy wcielenia i śmierci Boga... Ale żaden nie jest taki, jak cud mojego zbawienia: Nieliczne krople krwi odnawiają cały świat”(św. Grzegorz z Nazjanzu). Poprzez różne konstrukcje teologiczne przebija się jedno fundamentalne przesłanie- Bóg w Chrystusie podnosi zranionego grzechem człowieka do stanu łaski. Odkupienie przenika ludzką egzystencję jako dar całkowitej metamorfozy, która dokonuje się poprzez dynamiczne i płodne działanie Ducha Świętego. „Odkupieniem jest sam Chrystus zmartwychwstały- pisze W. Hryniewicz- o ile wchodzi i przemienia życie człowieka.” Odkupienie zatem zakłada synergię- spotkanie i aktywna odpowiedź człowieka na dar wyzwolenia przyniesiony przez wielkanocnego Baranka. Doskonale to wyjaśnia Florowsky: „Dzieło zbawienia realnie dokonuje Bóg, a człowiek jest powołany do tego, żeby współuczestniczył w tym zbawczym wysiłku. Zbawienie polega bowiem na uratowaniu wolności.” Wolność, która zostaje podarowana w odkupieniu, staje się zwrotem ku kochającemu Bogu. Wyraża to bogactwo duchowych treści troparion Zmartwychwstania drugiego tonu: „Kiedy zstąpiłeś do śmierci, Życie nieśmiertelne, wtedy otchłań została napełniona blaskiem Twego bóstwa, kiedy zaś i umarłych podźwignąłeś z głębin otchłani, wszystkie moce niebios wołały: Dawco życia, Chryste Boże nasz, chwała Tobie !” Właśnie dlatego ikona Zmartwychwstania, przedstawiająca  Zstąpienie do otchłani, jest ikoną Odkupienia. Chrystus chwyta mocno Adama za dłoń i zbawczym ruchem wyciąga go ze świata inferalnego ku światłu nowego istnienia, które emanuje z Jego przenikniętego energiami ciała. Stary Adam spotyka Nowego Adama i nastaje wiosna- Dzień Ósmy.