Imię anioł oznacza zadanie, nie zaś naturę
Należy wiedzieć, że imię
anioł nie oznacza natury, lecz zadanie. Duchy święte w niebie są wprawdzie
zawsze duchami, ale nie zawsze można nazywać je aniołami, lecz tylko wówczas,
kiedy przybywają, by coś oznajmić. Duchy, które zwiastują sprawy mniejszej
wagi, nazywają się aniołami, te zaś, które zapowiadają wydarzenia najbardziej
doniosłe - archaniołami.
Stąd właśnie do Dziewicy
Maryi nie został posłany jakikolwiek anioł, ale archanioł Gabriel. Dla wypełnienia
tego zadania słusznie wysłany został anioł najważniejszy, aby oznajmić
wydarzenie spośród wszystkich najdonioślejsze.
Ponadto niektórzy z nich
mają imiona własne, aby już w samych imionach uwidaczniał się rodzaj
powierzonej posługi. Imion własnych nie otrzymują w owym Świętym Mieście, jak
gdyby bez ich pomocy nie mogli być rozpoznani. Tam bowiem ma miejsce doskonałe
poznanie wynikające z oglądania Boga. Imiona wskazujące na określone ich
zadania otrzymują od nas, gdy przybywają dla świadczenia jakiejś posługi. Tak
więc imię Michał oznacza: "Któż jak Bóg"; Gabriel - "Moc Boża";
Rafał - "Bóg uzdrawia".
Toteż ilekroć istnieje
potrzeba dokonania czegoś wielkiego, posyłany jest Michał, aby z samego czynu
oraz imienia można było pojąć, że nikt nie może uczynić tego, co należy do
samego Boga. Tak więc ów wróg starodawny, który w swej pysze pragnął być
podobny do Boga, mówiąc: "Wstąpię na niebiosa, powyżej gwiazd nieba
wystawię mój tron, podobny będę do Najwyższego", zdany przy końcu świata
na własne siły, zanim otrzyma ostateczną karę, będzie walczył z Michałem
archaniołem zgodnie ze świadectwem Jana: "Nastąpiła walka na niebie z
Michałem archaniołem".
Do Maryi zaś wysłany został
archanioł imieniem Gabriel, które oznacza: "Moc Boża". Przybył, aby
zwiastować Tego, który zechciał się objawić w postaci sługi, by zapanować nad
mocami zła. Tak więc przez "Moc Bożą" został zapowiedziany Ten, który
przyszedł jako Pan Zastępów i potężny w boju.
Imię Rafał oznacza, jak
powiedzieliśmy: "Bóg uzdrawia". Uwolnił bowiem oczy Tobiasza od
ciemności dotknąwszy ich, niejako w geście uzdrawiania. Słusznie przeto ten,
który przybył, aby uzdrowić z choroby, został nazwany "Bóg uzdrawia".
Homilia św. Grzegorza Wielkiego, papieża, do Ewangelii (Homilia 34, 8-9)