niedziela, 9 maja 2021

Jeszcze chwila, a nie będziecie Mnie widzieć, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie" . Wówczas niektórzy z Jego uczniów mówili między sobą: "Co to znaczy, co nam mówi: "Chwila, a nie będziecie Mnie widzieć, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie"; oraz: "Idę do Ojca?"" Powiedzieli więc: "Co znaczy ta chwila, o której mówi? Nie rozumiemy tego, co mówi". Jezus poznał, że chcieli Go pytać, i rzekł do nich: "Pytacie się jeden drugiego o to, że powiedziałem: "Chwila, a nie będziecie Mnie widzieć, i znowu chwila, a ujrzycie Mnie?" Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Wy będziecie płakać i zawodzić, a świat się będzie weselił. Wy będziecie się smucić, ale smutek wasz zamieni się w radość J16,16-20). Paradokslanie słowa Jezusa mogą się wydawać bardzo enigmatyczne, co to znaczy teraz Jestem z wami, a za chwilę stracicie Mnie ze swojego wzroku. Jezus wskazuje na transcendentny charakter swojej obecności po zmartwychwstaniu. Tu jest zapowiedź wydarzenia jakim jest Wniebowstąpienie Pana- pójście do Ojca. Święty Ambroży powie: „Spójrz w niebo, tam jest Jezus, patrz na ziemię- Jezus jest obecny. Wstąp słowem do nieba, zstąp słowem w podziemie- jest tam Jezus. Dzisiaj, gdy to mówię, jest ze mną w tym miejscu, w tej chwili.” W każdym człowieku tu na ziemi jest tęsknota za tym wiecznym źródłem, tęsknota za "domem gdzie mieszkań jest wiele", za ucztą miłości gdzie smutek zostanie przemieniony w euforię radości z faktu bycia z Nim. Rodzi się w każdym człowieku pulsujące pragnienie do którego prowadzą słowa zaczerpnięte z Apokalipsy: „A Duch i Oblubienica mówią: Przyjdź ! I ten, kto słyszy niech powie: Przyjdź! (...) Amen, przyjdź Panie Jezu!"(Ap 22,17.20). Oczekiwanie końca jest zarazem początkiem- duchową wiosną- przeistoczeniem wszystkiego w Bogu. Oczekiwanie staje się przyzywaniem ! Wołanie to z mocą rozbrzmiewa w sercach chrześcijan, jak strumień przepływający historię- od rajskiego Edenu, zrodzony z wędrówki po ziemi- przez cierpienia profanów oczekujących dnia wesela. „Niebo jest w tobie”- pisał poeta i mistyk Angelus Silesius. W człowieku pulsuje niewypowiedziana i pełna zdumienia tęsknota za wiecznością; na spotkanie z Mistrzem. Chrześcijaństwo pragnie wypowiedzieć z głębin swojego jestestwa modlitwę nadziei: Niechaj przyjdzie łaska i przeminie ten świat (...) Marana tha !