czwartek, 30 maja 2024

 

My, którzy Cherubinów tajemnie przedstawiamy, i życiodajnej Trójcy trójświętą pieśń śpiewamy, odrzućmy teraz wszelką życia troskę. Abyśmy przyjęli Króla wszystkich, którego strzegą niewidzialne zastępy anielskie. Alleluja, alleluja, alleluja. Bizantyjski hymn ofiarowania odzwierciedla istotę i sens celebracji liturgicznej Kościoła Wschodniego. To poetycka i teologiczna synteza wiary w Obecność, wyśpiewana przez wspólnotę przenikniętą tęsknotą za swoim Oblubieńcem – Królem Chwały. Inteligencja staje się wyprowadzoną na rubieże, przy euforii duszy i drżeniu wieczności. „Wierni stają się mistycznie tożsami z aniołami, dniem i nocą, bezustannie wyśpiewującymi chwałę Bożą”(P. Evodkimov). Każdy wierny zanurzony w świetle przemienienia i zmartwychwstania Chrystusa zagląda już poza zasłonę czasu i przestrzeni, stając się uczestnikiem świętości, pomimo osobistej nieużyteczności i niemocy ludzkiej natury. „Zapragnąć Boga… To znaczy przede wszystkim całą swoją istotą uznać, że On jest, że poza Nim – jest mrok, pustka i absurd – gdyż w Nim i tylko w Nim jest przyczyna i sens, i cel i radość całego istnienia”(A. Schmemann). Zdumienie odrywa od prozy życia i czyni na powrót dzieckiem zbierającym promyki szczęścia. Od tej pory liturgia staje się pragnieniem Źródła i ewangelicznej wspólnoty, przez którą przelewa się strumień miłości, mający swój początek w przebitym boku Baranka i na górze, gdzie przy stole kosmicznej i mistycznej liturgii zasiada Wspólnota dialogujących Osób. „Już tutaj na ziemi spełnia się wszelki cud. Bez bycia w niebie schodzi się z mocami niebios w nieustannym śpiewie, będąc na ziemi jak anioł, prowadzi do Boga wszelkie stworzenie”(św. Grzegorz Palamas). Przebóstwienie ludzkiej natury Chrystusa przechodzi na tych, których świątynia przyjmuje i karmi się Ciałem Boga „stając się piękniejszym niż ci, którzy są piękni”(św. Symeon Nowy Teolog). W wydarzeniu Komunii jeden z największym ludzkich głodów zostaje zaspokojony i nakarmiony. W Boskiej liturgii Ten, którego imię podtrzymuje świat – staje się naszym Przyjacielem, Mistrzem, Przewodnikiem i Zbawcą. „Przyjaciel ciszy zbliża się do Boga i rozmawiając z Nim w tajemnicy, otrzymuje Jego światło”(św. Jan Klimak). Nimb światła i miłosny sekret, przechodzi ku twarzy stworzenia zranionego grzechem, czyniąc go – żywą ikoną Chrystusa. Pieczęcią piękna i widokiem na świat spulchniony deszczem światła !