środa, 5 lutego 2020


Drogocenna jest w oczach Pana śmierć Jego Wyznawców. Nawet najbardziej nieludzkie okrucieństwo nie zniszczy religii zbudowanej na tajemnicy krzyża Chrystusa- Leon Wielki.

Kilka dni temu przywołałem postać męczennika z pierwszych wieków chrześcijaństwa świętego Ignacego z Antiochii. Chrześcijaństwo zrodziło się jako religia męczenników ! Dzisiaj liturgia z oddali wieków stawia przed nami postać kobiety- pięknej młodej i odważnej dziewicy o imieniu Agata. Po grecku jej imię znaczy tyle, co szlachetna, wspaniała, dobra- agathe. Cudowna istota, która przywołując piękne zdanie św. Grzegorza z Nazjanzu „doznała rany od strzały i poznała miłość Oblubieńca.” Drogocenny kamień Kościoła wtopiony w mozaikę ukazujących tych ludzi którzy własną krwią potwierdzili wyznanie wiary w Chrystusa. Urodziła się w 235 roku w Katynii we Włoszech, gdzie poniosła też śmierć męczeńską ok. 251 roku za panowania cesarza Decjusza. Pragnąc pozostać dziewicą oddaną jedynie Bogu, odrzuciła ona ofertę małżeńską prefekta Sycylii Kwincjana. Ta odmowa przyniosła dramatyczny obrót spraw. Została pojmana i poddana przerażającym torturom. Za nim okaleczono jej ciało, oddano ją do domu publicznego. Nie złamano jej, a nie pozbawiono godności. Zachowała dziewictwo i nie wyparła się wiary. Uwięzionej i odseparowanej od świata, obcięto piersi. Według tradycji po wielu zadanych cierpieniach, zmarła w więzieniu. „Zmieniła się w Tego, którego widziała” (św. Grzegorz Wielki). Doznajac niewyobrażalnych cierpień, oczyma duszy widziała Tego, który był „otoczony światłem, pięknem duchem i nieopisaną siłą”(Atenagoras z Aten). W tekstach liturgicznych przeznaczonych na dzień świętej czytamy: „Nieskalane zachowałaś ciało dla Chrystusa Oblubieńca twego, ozdobiona dziewictwa cnotami, Agato, oblubienico Boża, oraz opromieniona męczeńskim blaskiem, w przybytku Boskim znalazłaś sobie miejsce.” Już najstarsza tradycja ikonograficzna próbowała w najdrobniejszych szczegółach zrekonstruować jej życie, zmagania i drogę męczeństwa. Najczęściej trzyma ona piersi w misce, odcięte podczas tortur; inne atrybuty to: narzędzia tortur podobne do szczypców, pogrzebacz, pochodnia lub świeca, czasami również płonący dom. Wpisuje się ona korowód świętych niewiast, które u początku rozwoju Kościoła zdobyły się na szlachetne i heroiczne świadectwo. Jej wstawiennictwo towarzyszyło mieszkańcom Katanii przez całe wieki, szczególnie wtedy kiedy przebudzał się do życia wulkan Etna. Według legendy, welon Agaty powstrzymał płonący podczas wybuchu wulkanu strumień lawy. Z tego też względu patronuje ona jako ta, która skutecznie zapobiega wszelkim kataklizmom. Pocieszenia u Niej szukają również amazonki- kobiety, które w wyniku choroby utraciły piersi. W tradycji polskiej Agata ma również szczególne miejsce. W dzień Jej wspomnienia w świątyniach błogosławi się chleb i sól. Chleb jako nieodzowny element posiłku, odsyła do pokarmu jakim jest Eucharystia „Chleba żywego, który zstąpił z nieba.” Sól jest elementem konserwującym i dodającym smaku. Człowiek ma być „posolony solą” aby był smacznym dla świata- „wy jesteście solą ziemi.” Według świętego Hieronima również sam Chrystus jest „niebiańską solą,” ponieważ przenika swoją życiodajną siłą całą rzeczywistość. Jego obecność egzorcyzmuje świat ze zła i otwiera na dobro.