piątek, 29 września 2023

 

I poszedł chłopiec, a razem z nim anioł, a także i pies wyszedł i podróżował razem z nimi (Tb 6, 1). W dniu moich imienin towarzyszy mi biblijne wspomnienie chłopca, obłaskawionego obecnością oszczędnego w słowach anioła – przemierzającego milczącą drogę ku zapętlonemu zadaniu jakie rozpisał szczegółowo na akty Bóg. „Wprawdzie każde stworzenie, jak uczy teologia, pozostaje w pewnym stosunku do Boga i jest jakby śladem Boga”- pisał G. Morel.  Żyjąc w świecie kapryśnej dominacji materii na duchowością, jakże ciężko rozszerzać źrenice oka, aby uchwycić paradoksalne napięcia poddanego próbom Tobiasza. Tylko wiatr łagodzący lico, przypomina o szeleszczących skrzydłach subtelnych bytów posyłanych do spraw ważnych, a czasami zupełnie błahych. Czysta naoczność i muśnięcie, wbrew kosmicznemu spiskowi ateistów i wątpiącym poszukującym nadzwyczajności, poza zwyczajnością natychmiastowego obdarowania. „Odczucie jego obecności pomaga nam zobaczyć głębię natury i jej przynależność do innego świata, jej zakorzenienie w Bogu”(O. Clement). Przyjaciel udzielający porad tak finezyjnie, iż piętrzące się w życiu niebezpieczeństwa można bezpiecznie ominąć, stając się wypróbowanym uczniem. W drodze do pracy bezpański pies obwąchał mnie poznawczo, ale fizycznie nie dane mi było ujrzeć niewidzialnego w swej prostocie – świetlistego Orędownika. Trzepot Jego skrzydeł zagłuszył gwar miasta i kakofonia nieustannie młócących słowa ust. „Cisza, ten dar aniołów, na który już nie chcemy się otwierać”(Ch. Bobin). Porzucając racjonalną pewność, wyczuwam momentami obecność archanioła Rafała, muskającego moją dłoń, ocieplającego chłód i zmęczenie spękanej od czyhających niebezpieczeństw duszy. Jestem przekonany, iż zasięgając wstawiennictwa u tego anielskiego asystenta, został wyproszony mi dar słowa; charyzmatyczna siła poruszenia zapieczętowanych uszu. „Zamknięcie anioła w domu to sposób na kochanie Boga i pielęgnowanie życia”(H.F. Amiel). Nad łóżkiem mojego synka, powiesiłem ikonę archanioła Michała. Niech go przytula i sprasza mu piękny sen !