Najstarszym i
najbardziej popularnym symbolem wielkanocnym jest jajko. Nawet kiedy wielu nie
potrafi lub nie chce bezpośrednio artykułować chrześcijańskiej prawdy o
zmartwychwstaniu Chrystusa, odwołuje się do tradycji dzielenia się i spożywania
tego pokarmu. „Jajko” punkt wyjścia do filozoficznej rozprawy o genezie istot”-
mówił z przekąsem Gustave Flaubert. Religioznawcy i teologowie dostrzegali obecność
jajka w bardzo wielu- jakże często odmiennych kulturach i religiach- które
wspólnie widziały w nim cud nowego życia. „Większość starożytnych ludów
wyobrażała sobie wszechświat w jego początkach jako olbrzymie jajko, które
wyszło z ust najwyższego boga, albo zostało przez niego ukształtowane. Na
pamiątkę tego Egipcjanie zawieszali jajo u powały świątyni. Znane jako przedstawienie
boga Ptaha jako garncarza nadającego światu kształt jaja na kole garncarskim”(D.
Fostner).W Fenicji opowiadanie o genezie świata było oparte na pierwotnym jajku
jako zarodku wszystkich bytów. Mitologia grecka przekazuje nam historię boga
Zeusa, który przyjmując postać łabędzia współżył z Ledą a owocem tego splotu
miłości było jajko z którego się wykluli bliźnięta Kastor i Polluks. W Rzymie
podczas świąt ku czci bogini Ceres kobiety formowały procesję niosąc na swych
dłoniach jajka. Jajo towarzyszyło bardzo wielu podaniom i mitom kosmogonicznym,
stając się niezwykle plastycznym wyobrażeniem stawania się i pojawiania się na
zewnątrz życia, jak również wiosenną odnową natury i wegetacją. Również
tradycja żydowska wspomina o jajku kosmicznym: „Jak Bóg stworzył świat ?- pyta
Haguiga- Wziął dwie połowy jajka i zapłodnił jedną od drugiej.” Wymowny jest
również fragment Sutawibhangi
relacjonującej opowieść Buddy o kurze która znosi jajka, sadowi się na nich i
ogrzewa je, czekając na pierworodnego pisklaka wyłaniającego się z przebitej
dziobem skorupy. Zniesienie jaja w tym kontekście rozumiane było jako „pierwsze
narodziny człowieka”- i było czymś w rodzaju naturalnej inicjacji. Eliade
pisał, że „kosmiczne jajo było również utożsamione z rokiem, symbolicznym
wyobrażeniem czasu kosmicznego; sansara, inny obraz cyklicznego trwania
sprowadzonego do swych przyczyn, był odpowiednikiem mitycznego jaja.” Starożytni
Germanie zakopywali w ziemi jajka by przyczynić się do jej większej witalności;
ziemia stawała się płodną matką. Jajko było również nieodłącznym elementem
rytuałów pogrzebowych i prostodusznie artykułowanej eschatologii- rozumianej
jako życia po śmierci. Dają o tym świadectwo liczne znaleziska archeologiczne: „W
licznych grobach na Rusi i w Szwecji znajdowano gliniane jajka. W grobach
Beocji były statuetki Dionizosa trzymającego w ręce jajko. Na pustyni Mari
odkryto groby w kształcie jajka- zmarły spoczywał w nich jako płód. W grobach
galo-rzymskich odnajdywano „jajka wężowe,” a zwyczaj wkładania ich do grobu
przetrwał wczesne średniowiecze”(J. Hani). Również zachowane malowidła w
grobach etruskich ukazują kapłanów trzymających w dłoniach jajko- symbol
przebudzenia ze snu śmierci. Tradycja chrześcijańska widziała w jajku
jednoznaczny symbol odnowy duchowej- zmartwychwstania- wielkanocnego triumfu
Chrystusa nad śmiercią „...jeżeli jednak groby pękają jak jaja i powstają
ciała, ci którzy zostali pogrzebani, zostają wskrzeszeni...”(św. Efrem
Syryjczyk). Jako to obraz grobu do którego zostało złożone ciało Pana.
Pęknięcie to odsunięty kamień i eksplozja życia. Stąd trzaskanie pisanek
symbolizuje zmartwychwstanie- łamanie grobu. Najstarsze podania mówią o tym,
jak Maria Magdalena spotykając zmartwychwstałego Pana w ogrodzie, biegła
później podekscytowana do uczniów zabarykadowanych w Wieczerniku. Przebiegając
uliczkami Jerozolimy, a dokładnie przez rynek- krzyczała, że On żyje. Jedna z
kobiet sprzedających jajka kontestując tę dobrą nowinę miała powiedzieć, że
prędzej jaja staną się czerwone, niż
jakiś Jezus ożyje. I stały się czerwone ku sceptycyzmowi przekupki. Pomalowane na
czerwono jako wspomnienie przelanej na krzyżu krwi Chrystusa. Rosyjskie legendy
ludowe podają, że w czasie zmartwychwstania Chrystusa kamienie na Kalwarii
zamieniły się w czerwone jaja. Jajo stało się ważną częścią liturgii wielkanocnej-
paschalnej- w której to kapłan rozdaje każdemu z wiernych jajko. Również w
domach podtrzymuje się tradycję wykonywania pisanek, malowania jajek (wiele z
nich nie tylko pokrywają rozmaite kolorowe wzory geometryczne, czy
chrystogramy, ale również figuralne motywy ikonograficzne). Pierwszy najstarszy
rękopis mówiący o sztuce wykonywania pisanek pochodzi z X wieku z biblioteki klasztoru
św. Anastazji koło Salonik. W cerkwiach umieszcza się jajka nad ikonostasem,
zawiesza się na żyrandolach, mocuje na lampadach. Dzieci rywalizują z dorosłymi
stukając się jajkami lub dzieląc się nimi przy składanych sobie paschalnych
życzeniach. Jajko wiąże się również z wczesnochrześcijańską symboliką chrztu.
Katechumeni stając się chrześcijanami przez zanurzenie w baptysterium, jakby
wykluwali się na nowo. „Kościół jest matką dzieci Bożych; wydaje je na świat
przez chrzest... Sadzawka chrzcielna jest łonem matki, gdzie dokonuje się
zrodzenie dzieci Bożych”- pisał J. Danielou. Jajko zdaniem świętego Augustyna
było również symbolem nadziei chrześcijańskiej, którą trzeba złożyć pod
skrzydło ewangelicznej kury, którą jest Mądrość Boża.