Jak łania pragnie wody ze
strumieni,
tak dusza moja pragnie Ciebie, Boże.
Dusza moja Boga pragnie, Boga żywego, kiedyż więc przyjdę i ujrzę oblicze Boże? (Ps 42,2)
tak dusza moja pragnie Ciebie, Boże.
Dusza moja Boga pragnie, Boga żywego, kiedyż więc przyjdę i ujrzę oblicze Boże? (Ps 42,2)
Uwielbiam się modlić tymi słowami
pragnienia. Czerpać ze Źródła tak intensywnie- do nasycenia, aż dusza zadrży ze
szczęścia. „Bądź tak pewien, że Pan jest blisko ciebie, abyś mógł go czuć, że
gdy modlisz się do Boga, dotykasz Go nie tylko myślą i sercem, ale i wargami...”(św.
Jan z Kronsztadu). Chrześcijańska dusza pragnie tylko Boga; chce żyć, bić i
oddychać jedynie w Nim. W tym miejscu przypomina mi się mądra opowieść A. Exupery
pt. Mały Książę. Jesteśmy niczym ten
mały chłopiec- rozpięci pomiędzy wschodami i zachodami słońca, ciekawi świata;
z pytaniami na które nieustannie poszukujemy odpowiedzi. Spragnieni życia w
pełni. „Chcę napić się tej wody- powiedział Mały Książę- daj mi... Pił, mając oczy
zamknięte. To było piękne jak święto. To było czymś więcej niż pożywieniem. Ta
woda zrodzona była z marszu pod gwiazdami, ze śpiewu bloku, z wysiłku ramion.
Sprawiała radość w sercu- jak podarek.” Czy nie takiego- najcenniejszego daru
poszukuje człowiek ? Tym darem jest wiara, miłość Boga ze względu na Niego
samego. Całkowite zaspokojenie pragnienie. Szczęście ! Chrześcijanie są jak
łanie lub młode jelonki biegnące na oślep do Źródła. „Jak łania pragnie wody...”
Słowa tego psalmu odnoszono w pierwszych wiekach chrześcijaństwa do przeżywania
liturgii. Wielki Post był (jest) szczególnym czasem przygotowania katechumenów
do sakramentu chrztu. Jeleń uosabiał duszę ochrzczonego. Poświadczają to liczne
źródła ikonograficzne i patrystyczne. Jelenie przedstawione są na studni życia
w dekoracji mozaikowej mauzoleum Galii Placidii. Również barwna i monumentalna dekoracja
z San Clemente w Rzymie ukazuje chrześcijan jako zwierzęta pijące z rajskich
rzek wydobywających się z pod kwitnącego Drzewa Życia na którym jest rozpostarty
Zwycięski Chrystus. Również na inicjałach średniowiecznych rękopisów można
spotkać dwa jelenie, zbliżające się do studni z wodą życia. Jeleń jako fons vite jest najczęściej
interpretowany jako symbol nowych narodzin w sakramencie chrztu. „U Boga jest źródło życia, źródło
niewyczerpane- pisze św. Augustyn- Biegnij do źródła, pożądaj źródła. Ale nie
byle jak, nie byle jakie stworzenie, biegnij jak jeleń. Co znaczy: jak jeleń ? Nie
opóźniaj się w biegu, biegnij rączo, żywo, pożądaj źródła...” W tym lapidarnym
zdaniu zawiera się gwałtowność odruchu serca, dynamika wiary rosnąca wraz z każdym
postawionym krokiem ku... Źródło to Chrystus, Kościół, sadzawka chrzcielna-
tyle znaczeń i sensów ! Stary człowiek umiera przez zanurzenie w wodzie i
ustępuje przed nową istotą odrodzoną. Pięknie oddają to słowa św. J.
Chryzostoma: „Chrzest uprzytamnia nam śmierć, pogrzebanie, życie i zmartwychwstanie...
Gdy zanurzamy głowę w wodzie jakby w grobie, stary człowiek zostaje zanurzony i
cały jest pogrzebany; gdy wychodzimy z wody, jednocześnie ukazuje się nowy
człowiek.”