Wielokrotnie
przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków, a w tych ostatecznych dniach przemówił do nas przez Syna. (Hbr 1, 1-2a).
Teolog musi być
zaintrygowany i podekscytowany wydarzeniem, owym singulare nativitatis Misterium- niepowtarzalną tajemnicą narodzin
Bożego Syna. „W Emmanuelu znajdujemy niebo i ziemię, Boga i stworzenie- pisał
Odo Casel- Wziął od nas ciało, a dał w zamian swoje Bóstwo w cudownej wymianie.”
Jednym z urokliwych przedstawień gotyckiej sztuki jest płaskorzeźba
Madonny z Dzieciątkiem w kaplicy św. Pietra dobudowanej do katedry w Chartres.
Oglądając tę scenę mimowolnie nasuwa się teologiczny komentarz św. Cyryla z
Aleksnadrii: „Cała tajemnica ekonomii polega na wyniszczeniu i poniżeniu Syna
Boga.” Płaskorzeźba zachowała się do naszych czasów pod posadzką kościoła.
Przedstawia malutkiego Jezusa ciasno owiniętego opaskami i leżącego żłobie
służącym do karmienia bydła. Spotykamy jeszcze dziś podobne korytka w kształcie
łódki: sypie się w nich jęczmień dla bydła. Maryja okrągłym czułym gestem zdaje
się obejmować przestrzeń groty; odpoczywa po rozwiązaniu, a Jej delikatne place
rozchylają pieluszkę pod szyją dziecka w taki sposób, jakby chciała sprawdzić,
czy się nie spociło, czy równo oddycha i spokojnie śpi. Rzeźba budzi podziw
spokojnym rytmem linii- miękkością modelunku, subtelną delikatnością. Fałdy
szaty łagodnie spływają na podłogę. Ciekawski osioł wyciąga szyję do żłobu. „Wół
rozpoznaje swego pana i osioł żłób swego właściciela” (Iz 1,3), oraz zdanie
Habakuka: „W pośrodku dwojga zwierząt oznajmisz się”. Doskonale anonimowy rzemieślnik
opowiedział o uniżeniu Chrystusa, który wybrał grotę i koryto na miejsce
narodzenia. „Poród między bydlętami, to przemawia do wyobraźni” (J. Gelis). Jest
to wyrzeczenie oparte na bezgranicznej miłości do ludzkości. W tym uniżeniu
wyraża się największe piękno i pokora. „Ty jeden, o Jezu, wraz z Twoją Matką
jesteś piękny w każdy sposób: Albowiem nie ma żadnej skazy w Tobie, mój Panie,
niż żadnej wady w Twojej Matce” (św. Efrem Syryjczyk). Ten obraz to mocne przesłanie dla każdego
chrześcijanina: „Pan stał się wszystkim dla ciebie i ty musisz stać się
wszystkim dla Pana.”