Łk 1,39-56
Maryja
wybrała się i poszła z pośpiechem w góry do pewnego miasta w pokoleniu Judy.
Weszła do domu Zachariasza i pozdrowiła Elżbietę. Gdy Elżbieta usłyszała
pozdrowienie Maryi, poruszyło się dzieciątko w jej łonie, a Duch Święty
napełnił Elżbietę. Wydała ona okrzyk i powiedziała: „Błogosławiona jesteś
między niewiastami i błogosławiony jest owoc Twojego łona. A skądże mi to, że
Matka mojego Pana przychodzi do mnie? Oto skoro głos Twego pozdrowienia
zabrzmiał w moich uszach, poruszyło się z radości dzieciątko w moim łonie.
Błogosławiona jesteś, któraś uwierzyła, że spełnią się słowa powiedziane Ci od
Pana”.
Błogosławiona Dziewica jest „naczyniem”
łaski, szczęścia i miłości. Ona nie zamyka się ze swoją najgłębszą tajemnicą.
Niosąc w sobie Życie- staje się „Dziewicą Znaku”- wypełnioną po brzegi kobiecej
duszy miłością. Uobecnia w sposób najdoskonalszy i szczery miłość macierzyńską,
ponieważ w Niej, Przedwieczny Bóg stał się Dzieckiem. „Ta posłuszna i radosna
akceptacja zbawczego zamiaru Boga, tak pięknie wyrażona w Magnificat, była
aktem wolności”- pisał Jerzy Fłorowskij. Izraelska Dziewczyna, pełna duchowego
piękna i odwagi wchodzi z Chrystusem w świat; jakby chciała po raz pierwszy
zwrócić uwagę świata na Tego, który jest Zbawicielem. „Za wielka jest, by dała
się wyrazić słowem”- powie przekuwający teologię w język poezji św. Efrem. Może
dlatego wobec tak ujmującej serce tajemnicy, wyczerpujące wydają się pochwalne
słowa Elżbiety: „Błogosławiona jesteś i owoc łona”. Tylko inna kobieta
posiadająca duchową wrażliwość i życie pod swoim sercem była wstanie w bliskiej
osobie odkryć Theotokos i Panhagię. Ojcowie Kościoła znajdują w
Maryi uosobienie Kościoła: „Jest tylko jedna Dziewica Matka i miło jest nazwać
Ją Kościołem” (Klemens Aleksandryski). Nawiedzenie jest równocześnie świętem
szlachetnej, obleczonej w wiarę kobiecości. „Elżbieta i Maryja jawią się jako
istoty będące obiektem działania łaski, zdolne stać się początkiem
autentycznego życia osobowego Boga, w Bogu i dla samego Boga, potwierdzając na
nowo swoją całkowitą zależność od Jego woli. W ten sposób czystość realizuje
się dziewictwie… Nawiedzenie Elżbiety
przez Maryję i rozmowa między obu niewiastami zawiera całą tajemnicę Bożej
relacji pomiędzy Starym i Nowym Przymierzem. Ich spotkanie ukazuje łaskę Bożą
działającą w Maryi w sposób tajemniczy, ale dla wiary najbardziej logiczny i
najbardziej oczywisty”(N. Nissiotis). Dzisiejsza Ewangelia zaprasza nas do
duchowej płodności i entuzjazmu wiary. Wkroczyć w świat z miłością, czując w
sobie pulsujące istnienie Boga.