czwartek, 28 kwietnia 2016

J 15, 9-11
Jezus powiedział do swoich uczniów: «Jak Mnie umiłował Ojciec, tak i Ja was umiłowałem. Trwajcie w miłości mojej! Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i trwam w Jego miłości. To wam powiedziałem, aby radość moja w was była i aby radość wasza była pełna».

Człowiek wraz z wiekiem dojrzewa do przeżywania wiary, określonych wartości… Na życie chrześcijanina składają się niewypowiedziane zdumienia, wzloty ku górze, krótkie choć intensywne rozkochania, momenty prób, zwątpienia i ludzkie zaparcia. Pomimo tej duchowej sinusoidy, pozostaje niezbywalny imperatyw; wyraża się on w ciągle aktualnym postulacie, aby trwać w Chrystusowej miłości. Mogą się zmieniać struktury świata, oblicza ludzkich społeczności, czy wdrażane reformy mogą zmieniać historyczny kształt i „wystrój” Kościoła. Dla chrześcijanina najważniejsze pozostaje jedno- trwanie w miłości Boga ! Bez miłości Chrystusa, można Kościół pomylić z mniej lub lepiej funkcjonującą korporacją (firmą przynoszącą profity i chwilowe zadowolenie). Bez miłości Chrystusa, biskup- który winien być pasterzem i pierwszym napełniającym wspólnotę wierzących miłością Zbawiciela, stanie się dostojnym prezesem firmy- gdzie swoją własną wolę i pomysły, będzie próbował umocować na miałkiej, teologicznej podbudowie. Ewangelia stanie się kolejną wykładnią programu socjalnego, a ludzie staną się wyrobnikami szybko zmieniających się konstruktów myślowych i sezonowych idei. Trwanie w miłości Chrystusa- gwarantuje wewnętrzny spokój, porządek, jedność, komunię i sakrament brata. Kiedy odkrywamy miłość Mistrza z Nazaretu, wtedy Duch Święty- Miłość, woła w nas: „Abba Ojcze” i w każdy człowieku objawia ludzkie oblicze Boga. Jak napisał Bugakow: „Tylko w Kościele istnieje nowe życie; żyjąc w Kościele, i tym samym tworząc Kościół, człowiek przyjmuje w siebie Chrystusa”. Powiem więcej, przyjmuje miłość- aby ją rozdać innym. Na Sądzie Ostatecznym otrzymamy tylko jedno pytanie i według niego, dokona się boski akt sprawiedliwości- Czy potrafiłeś kochać ?