Słyszeliśmy o arce w
Efrata,
znaleźliśmy ją na polach Jaaru.
Wejdźmy do Jego mieszkania,
padnijmy przed podnóżkiem stóp Jego.
znaleźliśmy ją na polach Jaaru.
Wejdźmy do Jego mieszkania,
padnijmy przed podnóżkiem stóp Jego.
W wielu tradycjach religijnych
istnieją przedmioty wykonane przez człowieka do przechowywania rzeczy świętych;
ukrywają i chronią to, co znajduje się wewnątrz i co jest przeniknięte
tajemnicą. W świątyniach egipskich było specjalnie wydzielone miejsce na boskie
wnęki w których umieszczano podobizny bogów- nazywano to naos- miejsce będące obrazem nieba. Skrzynia ta, imitująca sarkofag
była symbolem życia. W tradycji starotestamentalnej również istniał święty
sprzęt służący przechowywaniu najcenniejszych przedmiotów- była to Arka
Przymierza. W Księdze Wyjścia (37,1) opisano z wielką pieczołowitością materiał
i sposób jej wykonania, zgodnie z poleceniem Boga. Jest to pozłacana drewniana
skrzynia z dwoma drążkami do noszenia po bokach i dwoma złotymi cherubami na wieku.
Była ona pojmowana jako znak Bożej obecności. Hebrajski termin aron habberit bierze się stąd, że w
skrzyni owej znajdują się dwie kamienne wykute tablice, zawierające Dekalog-
jako świadectwo zawartego przymierza z Izraelem. Mojżesz otrzymał wtedy od Boga
polecenie następującej treści: „I włożysz do arki Świadectwo, które dam tobie”
(25, 16). Zdeponowano w niej Tablice Prawa, a także według opisu zawartego w
Liście do Hebrajczyków (9,4)- naczynie z manną i laskę Aarona. Arka była
najświętszym palladium narodu wybranego. Postrzeganą tę niezwykłą „skrzynię”
również jako „podnóżek” Najwyższego (1Krn 28,2; Ps 99,5), który nad nią
zasiadał na tronie, symbolem Jego wszechmocności. W czasie oblężenia Jerycha
Izraelici nosili Arkę wokół miasta (Joz 6). W późniejszym okresie Arka została
sprowadzona przez Dawida do Jerozolimy i znalazła się w najbardziej godnym
miejscu nowo wybudowanej świątyni. Chrześcijanie wychowani w duchu Ewangelii i
tajemnicy Wcielenia, poszli jeszcze dalej w interpretacji tego świętego rezerwuaru
łaski. Arka Przymierza jako skarbiec nowotestamentalnych tajemnic, w sposób jednoznaczny
odwołuje się do wcielonego Logosu, schodzącego w świat przez inną arkę- jaką
jest najświętsze łono Dziewicy Maryi. Bóg czyni Ją – tabernakulum- miejscem
swoich narodzin i Matką wszystkich żyjących, doskonałą Ewą. „Bo jak młodzieniec
poślubia dziewicę, tak twój Budowniczy ciebie poślubi i jak oblubieniec weseli
się z oblubienicy, tak Bóg twój tobą się rozraduje” (Iz 62,5). Dlatego święty Jan
Damasceński stwierdzi, że „cała ekonomia zbawienia zawarta jest w Maryi.” Chrześcijaństwo
przez symbol Arki widziało również Kościół jako świętą przestrzeń doświadczania
obecności Pana- „Święte Świętych.” Ołtarz i umieszczony na nim tabernakulum
stało się materialnym obrazem Shekinah. Ołtarz
był sercem i centrum budowli- samym Chrystusem na którym aktualizowało się dzieło
Odkupienia i Zbawienia. Mała zasłonka przed tabernakulum i podtrzymywane żywe
światło lampek oliwnych przypominało namiot na pustyni, świątynię i zasłonę
kryjącą obecność żywego Boga. W „namiocie” Kościół deponuje to, co najcenniejsze-
Sakramentalne Corpus Christi- „Arca in
qua Domini sacramentum fuit”- jak mówił św. Cyprian z Kartaginy. Celem
Eucharystii jest nasze własne przemienienie, tak abyśmy mogli z Chrystusem stać
się „jednym ciałem i jednym duchem” (1 Kor 6,17). Wybrzmiewa nam zatem jeszcze
jedno znaczenie Arki- to serce człowieka- przestrzeń zamieszkania Życia. Karmienie
się Nim, staje aktem przebóstwiającym: „Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we
mnie Chrystus” (Ga 2,20). Chrześcijanin to Arka !