Ps 103
On odpuszcza wszystkie
twoje winy
i leczy wszystkie choroby.
On twoje życie ratuje od zguby,
obdarza cię łaską i zmiłowaniem.
i leczy wszystkie choroby.
On twoje życie ratuje od zguby,
obdarza cię łaską i zmiłowaniem.
Wielkopostna droga człowieka jest
naznaczona pokutą. Jeden z rosyjskich mistyków mówił, że pokuta jest miastem w
którym chrześcijanin znajduje schronienie. Greckim słowem określającym ten
niezwykle intensywny proces wewnętrznej przemiany jest słowo metanoia, ma znaczenie sięgające o wiele
głębiej. W pokucie nie chodzi tylko o zmianę zachowania lub przewartościowania
wielu życiowych spraw. Chodzi tu o zmianę sposobu myślenia i oderwanie się od
grzechu. Metanoein tłumaczy się tyle,
co spojrzeć na świat przemienionym wzrokiem. Może dlatego Chrystus zabrał ze
sobą uczniów na Górę Tabor, aby zobaczyli swoje życie w nowym świetle. Od tego
momentu będą podążać za Światłem. Najważniejszą częścią pokuty jest
doświadczenie przebaczającej miłości Boga. To lekarstwo miłości jest udzielane
w sakramentach Kościoła. Odsłania się tu niezwykle ważne zadanie Kościoła,
który staje się niczym „duchowe laboratorium, w którym przygotowane są
lekarstwa, byśmy mogli znaleźć środki do uleczenia ran, które zadaje nam świat”
(św. J. Chryzostom). Najmocniej ten terapeutyczny wymiar uzdrowienia odkrywamy
w sakramencie pojednania i powrotu. Chrześcijański Wschód określa pojednanie
jako misterium pokajania- pokajanije lub
ispowiedanije, jako wyznanie duszy i
wydobycie na zewnątrz tego, co odbiera radość istnienia i nie pozwala być
oświeconym światłem Chrystusa. Spowiedź to również „drugi chrzest”, gdzie muszą
pęknąć katarakty duszy i rozlać się na zewnątrz wodą oczyszczenia. To łzy
duchowych narodzin, zmartwychwstania, odkrycia w sobie pięknego człowieka-
którego Miłosierny Bóg wziął w ramiona, ponieważ „syn był umarły, a znów ożył;
zaginął, a odnalazł się”. Miłość Boga jest wskrzeszająca, ten kto zginął odnajduje
się. Chrześcijaństwo ukazuje grzech jako zagubienie, nędzę i degradację
człowieka. Pokuta zatem jest łaską u darem, zerwaniem krępujących więzów,
pocieszeniem i radością- nową drogą odkupionego człowieka. Dostojewski wołał: „Bracia,
nie bójcie się grzechu ludzkiego, miłujcie człowieka i w grzechu jego, albowiem
to jest podobieństwo Bożej miłości i szczyt miłości na ziemi”. W tym wyznaniu
zaznacza się silna perspektywa paschalna- spojrzeć na siebie, drugiego
człowieka- przez miłujące oczy Boga. Ten sam pisarz penetrujący wewnętrzny świat
człowieka napisał przed śmiercią słowa pouczenia, skierowane do swoich
najbliższych. To przesłanie dla każdego chrześcijanina: „Strzeżcie
bezgranicznej wiary w Pana i nigdy nie zwątpcie w Jego przebaczenie. Gdyby
nawet zdarzyło się wam w ciągu waszego życia popełnić przestępstwo, mimo to nie
traćcie nadziei w Bogu. Jesteście Jego dziećmi. Korzcie się przed Nim jak przed
waszym Ojcem, proście Go o przebaczenie, a On będzie radować się z waszej
skruchy, jak radował się z powrotu marnotrwanego syna”.